동정하라, 악인도 동정하라!
반공자유-교양영어(29): Macbeth

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* 해설: 동정하라, 악인도 동정하라!

Ⅰ.

Life's but a walking shadow; a poor player,

That struts and frets his hour upon the stage,

And then is heard no more: it is a tale

Told by an idiot, full of sound and fury,

Signifying nothing.


인생은 걸어 다니는 망령에 불과해.

무대 위에서 배당된 시간 동안 뽐내며 걷고 안달하다가

그 소리조차 더이상 들리지 않는 불쌍한 배우이지.

인생은 음향과 분노로 가득 찬,

아무런 의미도 없는,

백치가 떠드는 이야기에 불과해.

―맥베스 5막 5장


Ⅱ.

"Macbeth"는 한 고매하고 용맹한 인물이 욕망의 광풍에 휩쓸려서 분투하다가 허망한 파멸에 이르는 이야기이다. Scotland의 장군이고 왕족이며 Glamis의 領主(영주)인 Macbeth는 반란군을 진압하고 개선하는 도중에 3명의 마녀로부터 王이 될 것이라는 예언을 듣는다. 이때부터 그의 내면에 잠재해 있던 권력에 대한 욕망이 히쓰(heath) 황야를 강타하는 폭풍처럼 Macbeth를 휘몰아친다. Macbeth는 도덕성이 높고 죄의식이 강하지만 야망과 권력에 대한 사랑과 자기주장의 본능도 너무 강하여 왕관을 포기할 수가 없다. 그는 한순간의 중단도 없이 지속적인 불안과 고뇌에 의해서 고문당하면서도 끝내 Duncan왕과 그의 수행원들을 무참하게 살해하고 왕권을 차지한다. 그는 몰도덕적 욕망이라는 광풍의 소용돌이를 타고 왕좌에 오르고 폭풍의 날개 위에서 추락하는 비참한 운명을 맞이한다. 


우리는 선한 의지를 가진 한 영웅이 악에 의해 파멸되는 것을 보면서 우주에는 어떤 불가지의 사악한 전능자가 있어서 Macbeth같은 선한 의지의 인간들도 고문하고 있다는 느낌을 받는다. 악의의 神이 Macbeth를 욕망의 광풍에 띄워놓고 그의 악행과 고통과 파멸을 즐기고 조롱하고 있다는 생각을 갖게 된다. Macbeth는 욕망이라는 거악에 맞서다가 악의 하수인으로 전락하지만 우리는 그의 고통과 죽음에서 희생자의 모습을 보게 된다. 그래서 비록 Macbeth는 극악의 폭군으로 전락하지만 죽을 때까지 독자들의 동정을 잃지는 않는다. 그의 고뇌와 고통과 투쟁과 패배와 전락에는 장엄한 비극미가 있기 때문이다.


Ⅲ.

미국의 어느 유전학자는 인간은 "유전인자의 로봇" (robots of genes)이라고 하였다. 인간뿐 아니라 식물이든 동물이든 지구상의 모든 생명체는 유전인자의 각본에 따라 움직이는 로봇이라고 하겠다. 거대 동물인 고래도 극소 미생물인 바이러스도 똑같은 생명체로서 유전인자의 로봇이다. 그래서 모든 생명은 유전인자의 조종에 따라 유전자의 보존과 확산을 위해 “날뛰다가” 시간이 되면 元素(원소)로 환원된다. 죽어서 無(무:nothingness)로 돌아간다는 말이다.


인간도 마찬가지이다. 인간도 유전인자의 꼭두각시이다. 인간 개인은 유전인자의 확산을 위한, 달리 말해서 종족의 보존과 발전을 위한 도구로서 “날뛰다가” ―무대 위에서 배당된 시간 동안 뽐내며 걷고 안달하다가―원소로 분해되는 존재라고 하겠다. 우주는 인간 개인의 탄생이나 죽음에도 전혀 무심하다. 태어나든 말든, 사고에서 죽든 살든, 사람을 죽이든 살리든, 사기를 치든 말든, 속이든 속히든 무심하다. 세계는 그대로 존재할 뿐이다. 우주는 지구가 깨어져서 억조창생이 일시에 사라져도 무심할 것이다. 


Macbeth를 파멸로 이끄는 욕망도 유전인자의 소산이다. 보다 자세히 말하자면 유전인자가 각 개인에 심어 놓은 생존의지(will to live)의 化身(화신)이다. 모든 인간은 Macbeth처럼 생존의지의 전개과정에서 유전인자의 꼭두각시로 안달하다가 무대에서 사라지는 무의미하고 그래서 허망한 존재가 될 수밖에 없다. 불쌍한 존재이다. 그래서 T.S. Eliot은 “4월은 잔인한 달(April is the cruelest month...)"로 시작되는 유명한 詩, “황무지”(The Waste Land) 끝에 가서 “동정하라!”라고 하였다. 인간은 모두 불쌍한 허무의 존재이기 때문이다. 연민의 정으로 모든 생명체를, 특히 인간을 동정하라! 악인도 동정하라.


 

29-1-224

Ⅰ.Characters

Macbeth: Macbeth is a Scottish general and the thane of Glamis who is led to wicked thoughts by the prophecies of the three witches, especially after their prophecy that he will be made thane of Cawdor comes true. Macbeth is a brave soldier and a powerful man, but he is not a virtuous one. He is easily tempted into murder to fulfill his ambitions to the throne, and once he commits his first crime and is crowned King of Scotland, he embarks on further atrocities with increasing ease. Ultimately, Macbeth proves himself better suited to the battlefield than to political intrigue, because he lacks the skills necessary to rule without being a tyrant. His response to every problem is violence and murder. Unlike Shakespeare’s great villains, such as Iago in “Othello” and Richard III in “Richard III”, Macbeth is never comfortable in his role as a criminal. He is unable to bear the psychological consequences of his atrocities.


Lady Macbeth: Macbeth’s wife, a deeply ambitious woman who lusts for power and position. Early in the play she seems to be the stronger and more ruthless of the two, as she urges her husband to kill Duncan and seize the crown. After the bloodshed begins, however, Lady Macbeth falls victim to guilt and madness to an even greater degree than her husband. Her conscience affects her to such an extent that she eventually commits suicide. Interestingly, she and Macbeth are presented as being deeply in love, and many of Lady Macbeth’s speeches imply that her influence over her husband is primarily sexual. Their joint alienation from the world, occasioned by their partnership in crime, seems to strengthen the attachment that they feel to each another.


Ⅰ. 등장인물

Macbeth: Macbeth는 Scotland의 장군이고 Glamis의 領主(영주)로서 3명의 魔女(마녀)의 예언에 의해서, 특히 그가 Cawdor의 영주가 될 것이라는 예언이 실현된 후에, 사악한 생각에 이끌리게 된다. Macbeth는 용맹한 군인이고 강력한 남자이지만 도덕적인 인물은 아니다. 그는 王座(왕좌)에 대한 야망을 충족시키기 위해서 살인의 유혹에 쉽게 넘어가고 첫 범죄를 저지르고 Scotland왕이 되었을 때는, 점점 더 쉽게 더 잔혹한 행위를 시작한다. 결국, Macbeth는 폭군이 되지 않으면서 통치하는 데 필요한 기술이 부족하기 때문에 정치적 음모보다는 전쟁터에 더 적합한 것으로 판명된다. 모든 문제에 대한 그의 반응은 폭력과 살인이다. “Othello”의 Iago나 “Richard III”의 Richard III와 같은 Shakespeare의 大악인들과는 달리 Macbeth는 범죄자로서의 그의 역할에 결코 마음이 편하지 않다(comfortable). 그는 그의 악행의 심리적인 결과를 견뎌 내지를 못한다.


Lady Macbeth: Macbeth의 아내. 권력과 지위를 갈망하는 매우 야망적인 여인. 극의 초에, 그녀가 남편에게 Duncan을 죽이고 왕좌를 차지할 것을 촉구할 때는 그들 둘 중에서 그녀가 더 강력하고 더 무자비한 것처럼 보인다. 그러나 유혈이 시작된 후에는 Lady Macbeth는 남편보다도 더 심한 정도까지 죄와 광기의 희생자가 된다. 그녀의 양심은 결국에는 자살을 할 정도까지 그녀에게 영향을 끼친다. 흥미로운 것은, 그녀와 Macbeth는 서로 깊이 사랑하고 있는 것으로 나타나고 Lady Macbeth의 臺詞(대사: speeches) 남편에 대한 그녀의 영향력은 주로 성적이라는 것을 암시한다는 것이다. 범죄에 있어서 그들의 협력관계에 의해 원인이 된, 그들의 세상으로부터 공통적 소외는 그들이 상호간에 느끼는 애착을 강화시키는 것처럼 보인다.

 


29-2-225

The Three Witches: Three “black and midnight hags” who plot mischief against Macbeth using charms, spells, and prophecies. Their predictions prompt him to murder Duncan, to order the deaths of Banquo and his son, and to blindly believe in his own immortality. The play leaves the witches’ true identity unclear—aside from the fact that they are servants of Hecate, we know little about their place in the cosmos. In some ways they resemble the mythological Fates, who impersonally weave the threads of human destiny. They clearly take a perverse delight in using their knowledge of the future to toy with and destroy human beings.


Banquo: The brave, noble general whose children, according to the witches’ prophecy, will inherit the Scottish throne. Like Macbeth, Banquo thinks ambitious thoughts, but he does not translate those thoughts into action. In a sense, Banquo’s character stands as a rebuke to Macbeth, since he represents the path Macbeth chose not to take: a path in which ambition need not lead to betrayal and murder. Appropriately, then, it is Banquo’s ghost—and not Duncan’s—that haunts Macbeth. In addition to embodying Macbeth’s guilt for killing Banquo, the ghost also reminds Macbeth that he did not emulate Banquo’s reaction to the witches’ prophecy. 


King Duncan: The good King of Scotland whom Macbeth, in his ambition for the crown, murders. Duncan is the model of a virtuous, benevolent, and farsighted ruler. His death symbolizes the destruction of an order in Scotland that can be restored only when Duncan’s line, in the person of Malcolm, once more occupies the throne.


세 마녀: 마법과 呪文(주문)과 예언을 이용하여 Macbeth에 대항해서 해악을 꾸미는 “캄캄한 밤중의 늙은 마녀들.” 그들의 예언은 Macbeth가 Duncan을 죽이고 Banquo와 그의 아들들에게 사형을 명하고 그 자신의 不滅(불멸)을 맹신하도록 재촉한다. 극은 마녀들의 진정한 정체성을 밝히지 않고 남겨 둔다―우리는 그들이 Hecate의 하녀라는 사실 외에는 우주에서의 그들의 위치에 대해서 거의 모른다. 어떤 면에서는 무심하게 (impersonally) 인간의 운명의 실을 짜고 있는 신화적인 운명의 여신을 닮아있다. 그들은 인간을 戱弄(희롱)하고 파멸시키기 위해서 미래의 지식을 이용함에 있어서 분명히 사악한 기쁨을 가진다.


Banquo: 용맹하고 고귀한 장군이고 마녀들의 예언에 의하면 그의 아들들은 Scotland 왕좌를 물려받게 될 것이다. Macbeth처럼 Banquo는 야망의 생각을 하지만 그것들을 행동으로 옮기지는 않는다. 어떤 의미에서는 Banquo의 인격은 Macbeth에 대한 비판자(rebuke)로서 역할을 한다. 이는 그가 Macbeth가 취하지 않는 길을 대표하기 때문이다: 즉 야망이 반역과 살해로 이끌 필요가 없는 길(이다). 그래서 당연하게도 Macbeth를 따라다니며 괴롭히는 것은 Duncan의 유령이 아니고 Banquo의 유령이다. Banquo를 죽인 것에 대한 Macbeth의 죄를 구현하는 것에 보태서, 유령은 또한 Macbeth가 마녀들의 예언에 대한 Banquo의 반응을 따르지 (emulate) 않았다는 것을 Macbeth에게 상기시킨다.


King Duncan: Macbeth가 왕관을 차지하기 위해 살해한 Scotland의 선한 왕. Duncan은 덕이 있고, 자비로우며, 선견지명이 있는 통치자의 모범이다. 그의 죽음은 Duncan의 혈통이 Malcolm으로 現身(현신)하여 다시 한 번 왕좌를 차지할 때만이 회복될 수 있는 Scotland의 질서의 파괴를 상징한다.

 


29-3-226

Macduff: A Scottish nobleman hostile to Macbeth’s kingship from the start. He eventually becomes a leader of the crusade to unseat Macbeth. The crusade’s mission is to place the rightful king, Malcolm, on the throne, but Macduff also desires vengeance for Macbeth’s murder of Macduff’s wife and young son.


Malcolm: The son of Duncan, whose restoration to the throne signals Scotland’s return to order following Macbeth’s reign of terror. Malcolm becomes a serious challenge to Macbeth with Macduff’s aid (and the support of England). Prior to this, he appears weak and uncertain of his own power, as when he and Donalbain flee Scotland after their father’s murder.


Hecate: The goddess of witchcraft, who helps the three witches work their mischief on Macbeth.


Fleance: Banquo’s son, who survives Macbeth’s attempt to murder him. At the end of the play, Fleance’s whereabouts are unknown. Presumably, he may come to rule Scotland, fulfilling the witches’ prophecy that Banquo’s sons will sit on the Scottish throne. 


Lennox: A Scottish nobleman.


Ross: A Scottish nobleman.


The Murderers: A group of ruffians conscripted by Macbeth to murder Banquo, Fleance (whom they fail to kill), and Macduff’s wife and children.


Porter: The drunken doorman of Macbeth’s castle.


Lady Macduff: Macduff’s wife. The scene in her castle provides our only glimpse of a domestic realm other than that of Macbeth and Lady Macbeth. She and her home serve as contrasts to Lady Macbeth and the hellish world of Inverness.


Donalbain: Duncan’s son and Malcolm’s younger brother.


Macduff: 처음부터 Macbeth의 왕권에 적대적이었던 Scotland 귀족. 그는 결국 Macbeth퇴위운동의 지도자가 된다. 그 운동의 사명은 합법적인 왕인 Malcolm을 왕좌에 앉히는 것이지만 Macduff는 또한 Macbeth가 Macduff의 아내와 어린 아들을 죽인 것에 대한 복수도 원한다. 


Malcolm: Duncan의 아들이며 그의 왕위 복귀는 Macbeth의 공포통치 이후의 Scotland의 질서의 회복을 표시한다. Macduff의 지원을 받는 (England의 지원을 받는) Malcolm은 Macbeth에게 심각한 도전이 된다. 이 도전 이전에는, Malcolm은 그가 아버지의 피살 후에 그와 Donalbain이 Scotland로부터 도망할 때처럼 약하고 자신의 왕권에 대해 확신을 하지 못하는 것처럼 보인다.


Hecate: 마법의 여신이며 세 마녀가 Macbeth에게 악행을 하는 것을 도와준다.


Fleance: Banquo의 아들이고 Macbeth의 살해시도에서 살아남는다. 극의 끝에 가서 Fleance의 행방은 알 수 없게 된다. 아마도 Banquo의 자손들이 Scotland 왕좌에 앉을 것이라는 마녀들의 예언을 충족시키면서 Scotland를 통치하게 될 것이다.


Lennox &; Ross: Scotland 귀족.


The Murderers: 살인자들. Macbeth에 의해 Banquo와 Fleance(죽이는데 실패)와 Macduff의 아내와 자식들을 죽이도록 징집된 악한들.


Porter: Macbeth 城의 술 취한 문지기.


Lady Macduff: Macduff의 아내. 그녀가 사는 城(성)의 장면은 Macbeth와 Lady Macbeth의 것과는 다른 가정부문에 대해 잠간 볼 수 있는 순간을 제공한다. 그녀와 그녀의 가정은 Lady Macbeth와 Inverness(Macbeth의 城이 있는 곳)의 지옥 같은 세계와의 대조로서 사용된다.


Donalbain: Duncan의 아들이고 Malcolm의 동생.


Siward: Northumberland 백작. 영국군 장군.

 


29-4-227

Ⅱ. Plot Analysis

“Macbeth” is a tragedy that tells the story of a soldier whose overriding ambition and thirst for power cause him to abandon his morals and bring about the near destruction of the kingdom he seeks to rule. At first the conflict is between Macbeth and himself, as he debates whether or not he will violently seize power, and between Macbeth and his wife, as Lady Macbeth urges her husband toward a course of action he is hesitant to take. Once Macbeth stops struggling against his ambition, the conflict shifts. It then primarily exists between Macbeth and the other characters, in particular Banquo and Macduff, who challenge his authority. Macbeth is the protagonist in the sense that he is the main focus of the narrative and that audiences frequently have access to his point of view. However, as he often acts against his own best interests, as well as the best interests of the other characters and his country, he is also the antagonist. The characters who oppose Macbeth and eventually defeat him do so in order to restore order and justice.


The play actually opens with the consequences of someone else’s ambition. In the first scene, audiences hear about the bloody conflict that resulted from the rebellion led by the Thane of Cawdor. The rebellion foreshadows the consequences of overreaching one’s role. The conflict is initiated when Macbeth encounters the witches who prophesize that he will become first the Thane of Cawdor, and then the King of Scotland. As soon as he learns that their first prophecy has come true, he is awakened to the possibility of the second also being realized.


Ⅱ. 줄거리 분석

“Macbeth”는 권력에 대한 압도적인 야망과 갈망이 그로 하여금 도덕성을 포기하고 그가 통치하기를 원하는 나라를 거의 파멸로 이끌어 가게 하는 한 군인의 이야기를 전해주는 비극이다. 처음에는 그 갈등은 그가 폭력으로 권력을 장악해야 할지 말지에 대해 그가 논쟁을 함에 따라, Macbeth와 자신 사이에서 일어나고, 그리고는 Lady Macbeth가 하기를 망설이는 행동 쪽으로 그를 재촉함에 따라, Macbeth와 그의 아내 사이에 일어난다. Macbeth가 그의 야망과의 투쟁을 끝낼 때 그 갈등은 이동한다. 그러고 나서 갈등은 Macbeth와 다른 인물들, 특히 그의 권력(authority)에 도전하는 Banquo와 Macduff 사이에 주로 존재하게 된다. Macbeth는 그가 주된 초점이라는 의미에서, 그리고 관중이 빈번하게 그의 시점(point of view)과 접속하게 된다는 의미에서 주인공이다. 그러나 그가 가끔 다른 인물들과 나라의 최선의 이익뿐 아니라 자신의 최선의 이익에 反해서 행동하기 때문에 그는 또한 적대자이다. Macbeth에게 反旗(반기)를 들고 그를 패배시키는 인물들은 질서와 정의를 회복시키기 위해 그렇게 한다.


극은 실제로 다른 사람(Macbeth가 아닌)의 야망의 결과 때문에 시작된다. 제1장에서 관중들은 Cawdor 領主(영주)가 지도하는 반란의 결과로 나온 피비린내 나는 전투에 관해서 듣는다. 그 반란은 자신의 받은 역할(role)을 뛰어넘는 데서 오는 결과를 前兆(전조)하고 있다. 갈등은 Macbeth가 먼저 Cawdor의 영주가 되고 그다음에는 Scotland의 왕이 될 것이라고 예언하는 마녀들과 Macbeth가 우연히 만날 때 시작된다. 마녀들의 첫 번째 예언이 실현되었다는 것을 알게 되자마자 Macbeth는 두 번째 예언이 실현될 가능성에 눈뜨게 된다.



29-5-228

As Macbeth marvels to himself, “Two truths are told/As happy prologues to the swelling act/ Of the imperial theme” (1.3.128-130). In a crucial turning point in the play, Macbeth is faced with a choice: to take decisive action to claim the crown as his own, or to simply wait and see what happens. Every choice he makes, and every thing that happens for the rest of the play stem from his decision here. Macbeth feels ambivalence, as he wants to be king but also knows that he owes Duncan loyalty both “as his kinsman and as his subject” (1.7.13).


The tension between duty and ambition sharpens when Lady Macbeth learns of the prophecy that her husband will become king, and immediately begins strategizing ways to bring about the fulfilment of the prophecy. Now Macbeth is torn between loyalty to Duncan and loyalty to his wife, who does not appear to feel any shame, doubt, or remorse about the dark act she is plotting. She is eager to “pour my spirits in [Macbeth’s] ear/And chastise with the valor of my tongue/All that impedes [him] from the golden round” (1.5.25-27). The audience has the sense that Lady Macbeth may have been longing for just such an opportunity where she can put her intelligence and strategic ability to good use. Lady Macbeth successfully manipulates her husband into taking action, telling him, “when you durst do it, then you were a man” (1.7.49). This initial conflict over whether or not he can kill his king, which exists both between Macbeth and himself and between Macbeth and his wife, is resolved when Macbeth acts, murdering Duncan and then seizing power after the more obvious heirs flee in fear of being accused of the crime.


Macbeth도 스스로에게 놀라는 것처럼, “제왕을 주제로 하는 웅장한 연극(swelling act)의 좋은 서막처럼/ 두 개의 진실이 말해진(예언된) 것이다.” 극의 결정적인 전환점에서 Macbeth는 하나의 선택과 직면하게 된다: 왕관을 자기 것으로 주장하기 위해 결정적인 행동을 취하느냐 아니면 무엇이 일어날지를 단순히 기다려 보느냐이다. 그가 하는 모든 선택, 그리고 극의 나머지 동안 일어나는 모든 것은 여기서 그가 내리는 결정으로부터 근원을 두게 될 것이다. Macbeth는 그가 왕이 되기를 원하지만 그는 또한 “Duncan의 친족으로서 그리고 그의 신하로서” Duncan에게 충성할 의무가 있다는 것을 알고 있기 때문에 양면가치(ambivalence: 모순)를 느낀다.


의무와 야망 사이의 긴장은 Lady Macbeth가 왕이 될 것이라는 예언을 듣고 즉각 예언의 충족을 위한 전략적 방안을 수립하기 시작할 때에 날카로워 진다. 이제 Macbeth는 Duncan에 대한 충성과 아내에 대한 충성 사이에서 마음이 분열되어 있으며, 이는 아내가 그녀가 꾸미고 있는 악행에 대해 어떠한 수치나 의심이나 양심의 呵責(가책)도 느끼지 않는 것처럼 보이기 때문이다. 그녀는 “제 기운을 당신의[Macbeth's]의 귓속에 퍼부어, 왕관으로부터 당신을[그를] 방해하는 모든 것을 내 혀의 용맹으로 징벌하기를” 갈망한다. 관중은 Lady Macbeth가 그녀의 지능과 전략적 능력을 활용할 수 있는 그런 기회를 동경해 왔을지도 모른다는 느낌을 가지게 된다. Lady Macbeth는 “당신이 그것을 감행할 때, 당신은 남자가 될 것이다.”라고 Macbeth에게 말하면서 남편이 행동을 취하도록 성공적으로 조종한다. 그가 왕을 죽일 수 있는지 없는지에 대한 Macbeth와 그 자신 사이에, Macbeth와 아내 사이에 존재하는 처음의 갈등은 Macbeth가 행동을 할 때에 해결되는 데 그는 Duncan을 살해하고 그러고 나서 더 확실한 후계자들이 그 살해 범죄로 기소되는 것이 두려워서 도망간 후에 권력을 잡는다.



29-6-229

After the murder, the conflict resides primarily in the opposition between Macbeth and the individuals who mistrust his power and how he got it. Having damned himself by killing Duncan, Macbeth will stop at nothing to hold on to his power. At the start of Act 3, the audience learns that Banquo is suspicious of whether Macbeth may have achieved power through nefarious means. Perhaps because he knows that Banquo has reason to mistrust him, and certainly because he fears that Banquo’s heirs are a challenge to his lineage, Macbeth arranges to have Banquo and his son murdered. Both Macbeth and his wife have changed: Macbeth, formerly hesitant, is now completely firm and decisive, and Lady Macbeth, formerly impatient and bloodthirsty, now thinks it would be fine to leave matters well enough alone. For example, she explicitly tells him that he “must leave this” (3.2.35), while he explains that “things bad begun make strong themselves by ill” (3.2.55). The murder of Banquo furthers and heightens the conflict. Macbeth is clearly a tyrannical figure, and that the plot will revolve around him being removed from power and punished for his crimes.


The expository speech between Lennox and the lord in Act 3, Scene 6 clarifies that political loyalties have shifted and that Macbeth is now viewed as a usurper who needs to be deposed. We see that Macbeth’s rule is disastrous for Scotland as a whole, as Lennox laments the fate of “this our suffering country/Under a hand accursed” (3.6.49-50).


그 살해 후에 갈등은 Macbeth와 그의 권력과 집권방법을 불신하는 개인들 간의 대립(opposition)에 주로 존재한다. Duncan을 살해함으로서 스스로를 저주하게 된 Macbeth는 권력을 유지하기 위해서 어떤 일도 마다하지 않는다. 3막의 초에 관중은 Macbeth가 극악한 수단을 통해서 권력을 획득했을지도 모른다고 Banquo가 의심하고 있다는 것을 알게 된다. 아마도 Macbeth는 Banquo가 그를 의심할만한 이유가 있기 때문에, 그리고 확실히 그는 Banquo의 후계자들이 자신의 혈통에 도전자가 될 것이라는 것을 확실히 두려워하였기 때문에, Banquo와 그의 아들이 살해되도록 처리한다. Macbeth와 그의 아내 둘 다 변했다: 전에는 주저하던 Macbeth는 지금은 완전히 확고하고 결단력이 있고, 전에는 조급하고 잔인하던 Lady Macbeth는 지금은 일을 완전히 그대로 놔두는 것이 좋을 것이라고 생각한다. 예를 들어서, 그녀는 그에게 “그런 생각은 마셔야 합니다.”라고 말하고 반면에 Macbeth는 “악으로 시작된 일은 악의 힘으로 강하게 되는 것이요.”라고 설명한다. Banquo의 살해는 갈등을 촉진시키고 고조시킨다. Macbeth는 분명히 폭군적인 인물이고 이야기 줄거리는 권력에서 제거되고 죄 때문에 벌을 받는 그의 주위를 맴돈다.


3막 6장에서 Lennox와 귀족 사이의 해설적인 대사는 정치적 충성심이 이동했다는 것과 지금은 Macbeth는 퇴위시킬 필요가 있는 찬탈자로 간주되고 있다는 것을 명확히 말하고 있다. 우리는 Lennox가 “저주의 손에서 신음하고 있는 우리 이 나라”라고 비탄하고 있는 것처럼 Macbeth의 통치는 전반적으로 Scotland에게는 재앙이라는 것을 알 수 있다.


 

29-7-230

Macbeth’s horrific order of the murder of Macduff’s wife and children creates a more specific personal conflict within the broader one; Macduff now has a case for a personal vengeance against Macbeth. Spurred by his rage and grief, Macduff vows to “Bring thou this fiend of Scotland and myself/Within my sword’s length set him” (4.3.234-235). Macduff’s declaration of personal enmity against Macbeth sets the stage for the final conflict between the two, and for Macbeth’s defeat. A positive outcome becomes impossible for Macbeth as he gradually loses his authority, power, and eventually his wife.


Ultimately, Macbeth’s overreliance on his belief he is fated to be king leads to his downfall, since he arrogantly misinterprets the witches’ prophecies, believing that they promise him glory while in fact the prophecies predict how he will be defeated. While the audience has long understood that the witches are untrustworthy and up to no good, Macbeth only realizes this fact when facing his own death. He laments that the witches “palter with us in a double sense/That keep the word of promise to our ear/And break it to our hope” (5.8.20-22). Although he blames the witches, his own ambition is equally to blame. He heard what he wanted to hear and believed what he wanted to believe from the first moment he met the witches. Yet Macbeth is not entirely unsympathetic, as he had several powerful forces inciting him to action, and for a long time truly believed he was following his fate. His death resolves the political and social conflict, since the legitimate king can now return to power and restore order to Scotland. The play’s brief falling action allows for the promise of a brighter future under Malcolm’s new reign.


Macbeth의 Macduff의 아내와 자식에 대한 살해 명령은 보다 더 넓은 갈등 안에 있는 보다 더 특수하고 개인적인 갈등을 만든다: Macduff 는 이제 Macbeth에 대항해서 개인적인 복수를 할 명분을 가지게 된다. 분노와 슬픔에 박차를 받아서, Macduff는 “神이시여(thou), 이 스코틀랜드의 악마를 저와 면대하게 하여 주시옵소서/저의 칼 닿는 곳에 그 자를 세워 주십시오.”라고 맹세한다. Macbeth에 대한 Macduff의 개인적 증오의 선언은 두 사람 사이의 최종적 갈등과 Macbeth의 패배를 위한 무대를 마련한다. Macbeth가 점차적으로 그의 권위와 권력과 그리고 마침내 아내까지 상실함에 따라 그에게 긍정적인 결과는 불가능하게 된다.


궁극적으로, Macbeth가 왕이 될 운명이라는 믿음에 지나치게 의존한 것은 그를 몰락으로 이끄는 데, 이는 사실은 그 예언들은 그가 패배할 것이라는 것을 예언하는 것이지만(while) 마녀들이 그에게 영광을 약속하는 것이라고 믿으면서, Macbeth는 오만하게도 마녀들의 예언을 誤譯(오역)하기 때문이다. 관중은 마녀들은 신뢰할 수 없고 아무런 이익도 없다는 것을 오래전에 알고 있었던 반면에 Macbeth는 자신의 죽음과 직면할 때 이 사실을 깨달을 뿐이다. 그는 마녀들이 “말로는(to our ear; 듣기에는) 약속대로 해주는 것 같이하고, 우리의 희망에는 그것을 깨뜨려 버리는 (사실은 그 희망을 깨뜨려 버리는) 그런 두 가지 뜻이 있는 애매한 말로 사람을 속인다(palter with: 얼렁뚱땅 말하다)”라고 슬퍼한다. 비록 그가 마녀를 비난하지만 그 자신의 야망도 똑같이 비난을 받아야 한다. 그는 마녀들을 처음으로 만나는 순간부터 그가 듣고 싶은 것을 듣고 믿고 싶은 것을 믿었다. 그러나 Macbeth는 전적으로 無情(무정)한 사람은 아닌 것이 그는 그를 행동하도록 고무하는 몇 개의 강력한 정신력(forces)을 가지고 있었고 자신이 자신의 운명을 따르고 있다고 오랫동안 진심으로 믿었기 때문이다. 합법적인 왕이 권력에 복귀하여 Scotland에 질서를 회복할 수 있기 때문에 그의 죽음은 정치적, 사회적 갈등을 해결하게 된다. 극의 짧은 종결부분(falling action)은 Malcolm의 새로운 통치하의 보다 밝은 미래에 대한 약속을 제공한다.



29-8-231

Ⅱ. Theme

The Corrupting Power of Unchecked Ambition

The main theme of “Macbeth”—the destruction wrought when ambition goes unchecked by moral constraints—finds its most powerful expression in the play’s two main characters. Macbeth is a courageous Scottish general who is not naturally inclined to commit evil deeds, yet he deeply desires power and advancement. He kills Duncan against his better judgment and afterward stews in guilt and paranoia. Toward the end of the play he descends into a kind of frantic, boastful madness. Lady Macbeth, on the other hand, pursues her goals with greater determination, yet she is less capable of withstanding the repercussions of her immoral acts. One of Shakespeare’s most forcefully drawn female characters, she spurs her husband mercilessly to kill Duncan and urges him to be strong in the murder’s aftermath, but she is eventually driven to distraction by the effect of Macbeth’s repeated bloodshed on her conscience. In each case, ambition—helped, of course, by the malign prophecies of the witches—is what drives the couple to ever more terrible atrocities. The problem, the play suggests, is that once one decides to use violence to further one’s quest for power, it is difficult to stop. There are always potential threats to the throne—Banquo, Fleance, Macduff—and it is always tempting to use violent means to dispose of them.


Ⅱ. 주제

통제되지 않는 야망의 부패능력

“Macbeth”의 주된 주제―야망이 도덕적 抑制(억제)에 의해서 통제되지 않을 때 招來(초래)되는 파멸―는 극의 두 명의 주요 인물 가장 강력하게 나타난다. Macbeth는 천성적으로 악행을 범하는 경향이 없는 Scotland의 용맹한 장군이지만 권력과 지위상승을 매우 갈망한다. 그는 자신의 더 선한 판단에 反해서 Duncan을 죽이고 以後(이후) 죄악과 편집증에 빠져 헤매게 된다. 극의 끝에 가서 그는 일종의 광란의 과장된(boastful) 광기 속으로 전락한다. 이에 反해서 Lady Macbeth는 Macbeth보다 더 큰 결단력을 가지고 목표를 추구하지만 부도덕한 행위의 영향을 견디는 힘은 Macbeth보다 적다. Shakespeare의 가장 강렬하게 그려진 여성 인물 중의 하나인 그녀는 남편이 Duncan을 살해하도록 무자비하게 몰아대고 살인 후에도 강해지도록 남편을 격려하지만 Macbeth의 반복되는 살인의 피가 그녀의 양심에 미치는 영향에 의해서 결국 정신착란 상태로 휘몰려간다. 각각의 경우에, 야망이―물론, 마녀들의 사악한 예언에 의해서 도움을 받지만―부부를 더욱더 가공할 잔혹행위로 몰아붙이는 것이다. 문제는 사람이 권력추구를 촉진하기 위해 한번 폭력을 사용하기로 결정하면 그것을 멈추는 것이 어렵다는 것을 극은 암시하고 있다. 왕좌에 대해서 항상 잠재적인 위협―Banquo, Fleance, Macduff―이 있고 그들을 처단하기 위해서 폭력을 사용하려는 유혹이 항상 있다.



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The Relationship Between Cruelty and Masculinity

Characters in “Macbeth” frequently dwell on issues of gender. Lady Macbeth manipulates her husband by questioning his manhood, wishes that she herself could be “unsexed,” and does not contradict Macbeth when he says that a woman like her should give birth only to boys. In the same manner that Lady Macbeth goads her husband on to murder, Macbeth provokes the murderers he hires to kill Banquo by questioning their manhood. Such acts show that both Macbeth and Lady Macbeth equate masculinity with naked aggression, and whenever they converse about manhood, violence soon follows. Their understanding of manhood allows the political order depicted in the play to descend into chaos.


At the same time, however, the audience cannot help noticing that women are also sources of violence and evil. The witches’ prophecies spark Macbeth’s ambitions and then encourage his violent behavior; Lady Macbeth provides the brains and the will behind her husband’s plotting; and the only divine being to appear is Hecate, the goddess of witchcraft. Arguably, “Macbeth” traces the root of chaos and evil to women, which has led some critics to argue that this is Shakespeare’s most misogynistic play. While the male characters are just as violent and prone to evil as the women, the aggression of the female characters is more striking because it goes against prevailing expectations of how women ought to behave. Lady Macbeth’s behavior certainly shows that women can be as ambitious and cruel as men. Whether because of the constraints of her society or because she is not fearless enough to kill, Lady Macbeth relies on deception and manipulation rather than violence to achieve her ends.


잔인함과 남자다움 사이의 관계

“Macbeth”의 인물들은 性別(성별: gender)에 대해서 빈번하게 곰곰이 생각한다. Lady Macbeth는 남편에게 그의 남자다움에 의문을 제기함으로써 그를 조종하고 그녀 자신이 “性의 특질이 없는” 존재가 될 수 있기를 소원하고, Macbeth가 그녀와 같은 여자는 아들만 낳아야 한다고 말할 때 반대의 말을 하지 않는다. Lady Macbeth가 살인을 하도록 남편을 자극하는 것과 같은 방법으로 Macbeth는 그가 고용한 살인자들을 그들의 남자다움에 의문을 제기함으로써 Banquo를 죽이도록 자극한다. 이러한 행위는 Macbeth와 Lady Macbeth는 노골적인 공격과 남자다움을 동일시하고 있다는 것을 보여주고 그들이 남자다움에 대해서 대화를 할 때마다 곧 폭력이 뒤따른다. 남자다움에 대한 그들의 인식이(understanding) 극에서 묘사되고 있는 정치질서가 혼돈상태로 내려가도록 한다.


그러나 동시에 관중은 여성도 폭력과 악의 근원이라는 것을 주목하지 않을 수 없다. 마녀들의 예언은 Macbeth의 야망을 유발시키고 그다음에는 그의 폭력적 행동을 고무한다; Lady Macbeth는 남편의 음모에 두뇌와 의지를 제공한다; 그리고 유일한 神적인 존재는 마녀의 여신인 Hecate이다. 거의 확실히(arguably), “Macbeth”는 혼돈과 악의 뿌리를 여성에 두고 있으며, 이것은 "Macbeth" 는 Shakespeare의 가장 여성혐오적인 극이라고 일부 비평가들이 주장하도록 이끌어 왔다. 남성인물들이 여성인물들처럼 똑 같이 폭력적이고 악을 행하기 쉽지만 여성인물들의 공격성은 여성의 처신에 대한 일반적인(prevailing) 기대와는 반대로 가기 때문에 더 충격적이다. Lady Macbeth의 행위는 여자도 남자만큼 야망이 있고 잔혹할 수 있다는 것을 확실히 보여준다. 사회의 제약 때문인지 아니면 죽일 수 있을 만큼 충분히 대담하지 못해서인지, Lady Macbeth는 그녀의 목표를 성취하기 위해서 欺瞞(기만)과 조종에 의존한다.



29-10-233

Ultimately, the play does put forth a revised and less destructive definition of manhood. In the scene where Macduff learns of the murders of his wife and child, Malcolm consoles him by encouraging him to take the news in “manly” fashion, by seeking revenge upon Macbeth. Macduff shows the young heir apparent that he has a mistaken understanding of masculinity. To Malcolm’s suggestion, “Dispute it like a man,” Macduff replies, “I shall do so. But I must also feel it as a man” (4.3.221–223). At the end of the play, Siward receives news of his son’s death rather complacently. Malcolm responds: “He’s worth more sorrow [than you have expressed] / And that I’ll spend for him” (5.9.16–17). Malcolm’s comment shows that he has learned the lesson Macduff gave him on the sentient nature of true masculinity. It also suggests that, with Malcolm’s coronation, order will be restored to the Kingdom of Scotland. 


The Difference Between Kingship and Tyranny

In the play, Duncan is always referred to as a “king,” while Macbeth soon becomes known as the “tyrant.” The difference between the two types of rulers seems to be expressed in a conversation that occurs in Act 4, scene 3, when Macduff meets Malcolm in England. In order to test Macduff’s loyalty to Scotland, Malcolm pretends that he would make an even worse king than Macbeth. He tells Macduff of his reproachable qualities—among them a thirst for personal power and a violent temperament, both of which seem to characterize Macbeth perfectly.


결국, 극은 남자다움에 대해서 수정된, 보다 덜 파괴적인 定義(정의)를 내놓는다. Macduff가 그의 아내와 자식의 피살에 관해서 알게 되는 장면에서, Malcolm은 Macduff에게 그 뉴스를 “남자다운” 방법으로 받아들이라고 권유함에 의해서, 또 Macbeth에게 복수를 시도하겠다고 함에 의해서, Macduff를 위로한다. Macduff는 젊은 후계자(Malcolm)에게 그(Malcolm)가 남자다움에 대해서 잘 못 이해하고 있다고 분명하게 보여준다. “사나이답게 그것(그 뉴스)과 투쟁하시오[(dispute=struggle against: 슬픔에 대해서 사나이답게 참도록 노력하라)].”라는 Malcolm의 제안에 Macduff는 “그렇게 하겠습니다. 그러나 남자로서 그것을 슬퍼하지(feel) 않을 수 없습니다.”라고 대답한다. 극의 끝에 Siward는 아들의 죽음의 뉴스를 다소 차분하게 받아들인다. Malcolm은 “그는(전사한 아들) [당신(Siward)이 표현한 것 보다] 더 많은 애도를 받을 만한 가치가 있어요(더 슬퍼해야 하오)/그를 위한 애도는 내가 더 해 드리겠소.”라고 응답한다. Malcolm의 말(comment)은 진정한 사나이다움의 감성적 본질에 관해서 Macduff가 그에게 가르친 교훈을 그가 터득했다는 것을 보여준다. 그것은 또한 Malcolm의 卽位(즉위)와 함께 Scotland 왕국에 질서가 회복될 것이라는 것을 암시한다.

 

왕권과 전제정치의 차이

극에서 Duncan은 항상 "king"으로 언급되고 반면에 Macbeth는 곧 “tyrant”(폭군)으로 알려지게 된다. 이 두 유형의 통치자사이의 차이는 Macduff가 England에서 Malcolm을 만나는 4막3장에서 일어나는 한 대화에서 표현되는 것처럼 보인다. Scotland에 대한 Macduff의 충성심을 시험해 보기 위해서 Malcolm은 그는 Macbeth보다는 훨씬 더 나쁜 왕이 될 것이라고 가장한다. 그는 자신의 비난받을 만한 자질들에 관해서 Macduff에게 말한다―그 중에도 개인적 권력에 대한 갈망과 난폭한 성질(을 말하고), 이 둘은 Macbeth를 완벽하게 특징적으로 나타내는 것들이다.

 


29-11-234

On the other hand, Malcolm says, “The king-becoming graces / [are] justice, verity, temp’rance, stableness, / Bounty, perseverance, mercy, [and] lowliness” (4.3.92–93). The model king, then, offers the kingdom an embodiment of order and justice, but also comfort and affection. Under him, subjects are rewarded according to their merits, as when Duncan makes Macbeth thane of Cawdor after Macbeth’s victory over the invaders. Most important, the king must be loyal to Scotland above his own interests. Macbeth, by contrast, brings only chaos to Scotland—symbolized in the bad weather and bizarre supernatural events—and offers no real justice, only a habit of capriciously murdering those he sees as a threat. As the embodiment of tyranny, he must be overcome by Malcolm so that Scotland can have a true king once more.


Ambition

Although he is encouraged by the Witches, Macbeth’s true downfall is his own ambition. Lady Macbeth is as ambitious as her husband, encouraging him to commit murder to achieve their goals. Both Macbeths fail to see how their ambition makes them cross moral lines and will lead to their downfall. Once Macbeth kills Duncan, his ambition to hold on to his title as king becomes intertwined with his paranoia. Rather than being able to enjoy the fruits of his ambition, he becomes obsessed with maintaining the power he’s won. Macbeth’s blind pursuit of power can be contrasted with other ambitious characters in the play like Banquo. Banquo also hears the Witches’ prophesies, and similarly has ambition for his sons. But ulike Macbeth, Banquo’s morality prevents him from pursuing his goal at any cost. At the end of the play, Macbeth has achieved all he wanted, but has nothing. With his wife gone and no hope of producing a prince, Macbeth sees what his unchecked ambition has cost him: the loss of all he holds dear.


한편, Malcolm은 “王者(왕자)다운 미덕/[은]공정, 진실, 절제, 지조,/ 관대, 인내, 자비,[그리고],겸손[이오]”라고 말한다. 그러고 나서 그 모범적인 왕은 왕국에 질서와 공정의 구현을 제공하고 또한 안락과 애정도 제공한다. Duncan이 침략자에 대한 Macbeth의 승리 후에 Macbeth를 Cawdor의 영주로 임명한 것처럼 그(Malcolm)의 治下(치하)에서 백성들은 그들의 공적(merits)에 따라 보상을 받는다. 가장 중요한 것은, 왕은 자기 자신의 이익을 초월하여 Scotland에 충성해야한다. 이와 대조적으로, Macbeth는 Scotland에 혼란만 가져왔고―나쁜 날씨와 기괴한 초자연적 사건들로 상징되는―진정한 정의는 결코 제공하지 않고 그가 위협적인 것으로 간주하는 사람들을 마구잡이로 살해하는 습관만 제공하였다. 폭정의 화신으로서 그는 Scotland가 다시 한 번 진실 된 왕을 가질 수 있기 위해서는, Malcolm에 의해서 정복되어 져야한다.


야망

그는 비록 마녀들에 의해서 鼓舞(고무)되지만, Macbeth의 진정한 몰락의 원인은 그의 야망이다. Lady Macbeth는 남편 못지않게 야망적이어서 그들의 목적을 달성하기 위하여 남편이 살인을 범하도록 부추긴다. Macbeth부부 둘 다 어떻게 그들의 야망이 도덕의 선을 넘어서 그들을 패망으로 이끌 것인가를 이해할 수가 없다. Macbeth가 Duncan을 죽이자 말자 왕의 직위에 집착하려는 그의 야망은 그의 편집증과 서로 얽히게 된다. 야망의 열매를 즐길 수 있기보다는 그가 성취한 권력을 유지하려는 노력으로 시달리게 된다. Macbeth의 맹목적인 권력추구는 Banquo와 같은 극의 다른 야망을 가진 인물들과 대비를 이룰 수 있다. Banquo도 마녀들의 예언을 들으며 비슷하게 아들을 위한 야망을 가진다. 그러나 Macbeth와는 달리 Banquo의 도덕성은 어떤 대가를 치루더라도 그의 목표를 추구하는 것을 막는다. 극의 끝에, Macbeth는 그가 원하였던 것을 모두 성취하였지만 가진 것이 아무것도 없다. 아내는 죽고 왕자를 낳아줄 사람이 없는 Macbeth는 통제되지 않는 야망이 그에게 치루 게 한 것을 보게 된다: 그가 가진 모든 소중한 것의 상실을(본다).

 


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Ⅲ. Motif

Hallucinations

Visions and hallucinations recur throughout the play and serve as reminders of Macbeth and Lady Macbeth’s joint culpability for the growing body count. When he is about to kill Duncan, Macbeth sees a dagger floating in the air. Covered with blood and pointed toward the king’s chamber, the dagger represents the bloody course on which Macbeth is about to embark. Later, he sees Banquo’s ghost sitting in a chair at a feast, pricking his conscience by mutely reminding him that he murdered his former friend. The seemingly hardheaded Lady Macbeth also eventually gives way to visions, as she sleepwalks and believes that her hands are stained with blood that cannot be washed away by any amount of water. In each case, it is ambiguous whether the vision is real or purely hallucinatory; but, in both cases, the Macbeths read them uniformly as supernatural signs of their guilt.


Violence

“Macbeth” is a famously violent play. Interestingly, most of the killings take place offstage, but throughout the play the characters provide the audience with gory descriptions of the carnage, from the opening scene where the captain describes Macbeth and Banquo wading in blood on the battlefield, to the endless references to the bloodstained hands of Macbeth and his wife. The action is bookended by a pair of bloody battles: in the first, Macbeth defeats the invaders; in the second, he is slain and beheaded by Macduff. In between is a series of murders: Duncan, Duncan’s chamberlains, Banquo, Lady Macduff, and Macduff’s son all come to bloody ends. By the end of the action, blood seems to be everywhere.

 

Ⅲ. 모티프

망상

환상과 망상이 극 전체를 통해서 반복적으로 일어나면서 점점 늘어나는 시체 수에 대한 Macbeth와 Lady Macbeth의 공동책임을 상기시켜 주는 역할을 한다. 그가 Duncan을 죽이려고 할 때, Macbeth는 공중에 떠다니는 단검을 보게 된다. 피로 덮여 있고 국왕의 內室(내실)쪽을 가리키고 있는 그 단검은 Macbeth가 가게 될 유혈의 과정을 나타내고 있다. 그 후, 그는 어떤 향연에서 의자에 앉아 있는 Banquo의 유령을 보게 되며 그것은 Macbeth가 그의 前 친구를 살해하였다는 것을 그에게 말없이 상기시키면서 그의 양심을 찌르고 있었다. 외견상으로는 빈틈없는 Lady Macbeth도 夢遊(몽유)를 하고 그녀의 손은 아무리 많은 물로 씻어도 없앨 수 없는 피로 묻어 있다고 믿으면서 마침내 환각상태에 빠진다. 각각의 경우에, 환각이 사실인지 아니면 순수한 망상인지는 분명하지 않다(ambiguous:모호한, 애매한); 그러나 두 개의 경우 모두 Macbeth부부는 똑 같이 그들의 범죄에 대한 초자연적 징표로서 그것들(환각)을 해석한다(read).


폭력

“Macbeth”는 유명할 만큼 폭력적인 극이다. 흥미롭게도, 대부분의 살인은 무대 밖에서 일어난다. 그러나 극 전체를 통해서 인물들은 부대장(captain)이 戰場(전장)에서 피바다 속으로 걸어가고 있는 Macbeth와 Banquo를 설명하고 있는 序幕(서막)의 장면부터 Macbeth와 그의 아내의 피범벅 손에 대한 끝없는 언급에 이르기까지 대학살에 대한 피투성이 설명을 관중에게 제공한다. 극의 행위는 처음과 끝이 한 쌍의 전투로 버팀이 되고 있다. 첫 번째 전투에서는 Macbeth가 침략군을 패배시킨다. 두 번째 전투에서는 그는 Macduff에 의해 살해되어 목이 잘린다. 그 두 전투사이에 일련의 살인이 있다: Duncan, Duncan의 侍從(시종)들, Banquo, Lady Macduff, 그리고 Macduff의 아들 모두가 유혈의 종말을 맞이한다. 극(action)의 끝에 가서는 피가 사방에 있는 것처럼 보인다.



29-13-236

Prophecy

Prophecy sets Macbeth’s plot in motion—namely, the witches’ prophecy that Macbeth will become first thane of Cawdor and then king. The weird sisters make a number of other prophecies: they tell us that Banquo’s heirs will be kings, that Macbeth should beware Macduff, that Macbeth is safe till Birnam Wood comes to Dunsinane, and that no man born of woman can harm Macbeth. Save for the prophecy about Banquo’s heirs, all of these predictions are fulfilled within the course of the play. Still, it is left deliberately ambiguous whether some of them are self-fulfilling—for example, whether Macbeth wills himself to be king or is fated to be king. Additionally, as the Birnam Wood and “born of woman” prophecies make clear, the prophecies must be interpreted as riddles, since they do not always mean what they seem to mean. 


예언은 Macbeth의 음모를 작동시킨다―Macbeth가 먼저 Cawdor의 영주가 되고 그 다음에는 왕이 될 것이라는 것. 그 不可思議(불가사의)한 자매들(마녀들)은 많은 다른 예언도 한다: Banquo의 후계자가 왕이 될 것이며 Macbeth는 Macduff를 경계해야하고 Macbeth는 Birnam의 숲이 Dunsinane까지 올 때 까지는 안전할 것이며 그리고 여자의 몸에서 태어난 자는 그 누구도 Macbeth에게 害(해)를 가할 수 없다. Banquo의 후계자에 관한 예언 외에는 이 모든 예언들은 극의 과정에서 모두 이루어진다. 그래도 여전히, 예언들 중의 일부는 스스로 이루어지는 것인지 아닌지를 고의적으로 애매하게 남겨놓는다―예를 들면, Macbeth 자신이 왕이 되기를 의도하는지 아니면 왕이 될 운명인지는( 명확하지 않다). 첨가하자면, Birnam숲과 “여자에게서 나온” 예언들이 분명히 밝혀주는 것처럼, 예언들이 의미하는 것처럼 보이는 것을(외견상으로 의미하는 것) 항상 의미하지는 않기 때문에 예언은 수수께끼로 해석되어야 한다. 



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Ⅳ. Symbols

Blood

Blood is everywhere in “Macbeth”, beginning with the opening battle between the Scots and the Norwegian invaders, which is described in harrowing terms by the wounded captain in Act 1, scene 2. Once Macbeth and Lady Macbeth embark upon their murderous journey, blood comes to symbolize their guilt, and they begin to feel that their crimes have stained them in a way that cannot be washed clean. “Will all great Neptune’s ocean wash this blood / Clean from my hand?” Macbeth cries after he has killed Duncan, even as his wife scolds him and says that a little water will do the job (2.2.58–59). Later, though, she comes to share his horrified sense of being stained: “Out, damned spot; out, I say . . . who would have thought the old man to have had so much blood in him?” she asks as she wanders through the halls of their castle near the close of the play (5.1.30–34). Blood symbolizes the guilt that sits like a permanent stain on the consciences of both Macbeth and Lady Macbeth, one that hounds them to their graves. 


The Weather

As in other Shakespearean tragedies, Macbeth’s grotesque murder spree is accompanied by a number of unnatural occurrences in the natural realm. From the thunder and lightning that accompany the witches’ appearances to the terrible storms that rage on the night of Duncan’s murder, these violations of the natural order reflect corruption in the moral and political orders.

 

Most of the major events of the play are foreshadowed before they take place, although the hints can be incomplete or misleading. For example, when the witches first meet Macbeth, they reveal that he will someday be king, but they do not specify that he will obtain that position by murdering Duncan. The frequent use of foreshadowing also raises questions of agency and moral responsibility; to what extent is Macbeth responsible for his choices and actions, and to what extent is he simply fated to carry out these particular actions?


Ⅳ. 상징

“Macbeth”에는 1막 2장에서 부상당한 부대장에 의해서 괴로운 용어로 설명되는 스코틀랜드인들과 노르웨이 침략군 사이의 開幕(개막) 전투로 시작해서 어디에나 피가 있다. Macbeth와 Lady Macbeth가 살인의 道程(도정)에 일단 올랐을 때, 피는 그들의 죄를 상징하게 되고 그들은 그들의 범죄는 깨끗이 씻어낼 수 없을 정도로 그들을 피로 얼룩지게 하였다는 것을 느끼기 시작한다. “위대한 海神(해신)의 모든 바닷물이 이 피를/ 내 손으로부터 깨끗이 씻어낼 수 있을까?”라고 Macbeth는 심지어 아내가 그를 꾸중하고 약간의 물이 그 일(피를 씻어내는 것)을 할 수 있을 것이라고 말하는 중에도 Duncan을 살해한 후에 소리 지른다. 그러나 그 후 그녀는 그의 피로 얼룩져 있다는 공포감을 공유하게 된다: “없어져라, 망할 흔적아; 없어지라니까… 그 노인(Duncan)이 그렇게도 피가 많으리라고 누가 생각하였겠습니까?”라고 그녀는 극의 끝에 가서 城의 넓은 방들(halls)을 통해서 방황하면서 묻는다. 피는 Macbeth와 Lady Macbeth의 양심 위에 영원한 汚點(오점)처럼 앉아 있는 죄를 상징하며 그들의 무덤까지 사냥개처럼 추적하는 오점이다.


날씨

다른 Shakespeare의 비극에서처럼 "Macbeth"의 기괴한 살인 잔치판은 자연계의 많은 이상한(unnatural) 사건(occurrences)에 의해 동반된다. 마녀들의 출현에 동반하는 천둥과 번개로부터 Duncan이 피살되는 밤에 광란(rage)하는 가공할 폭풍에 이르기 까지 이들 자연 질서의 위반은 도덕적, 정치적 질서의 부패를 반영한다.


극의 대부분의 주요 사건은, 비록 그 암시는 불완전하고 오도적일 수 있지만, 일어나기 전에 前兆(전조) 된다. 예를 들면, 마녀들이 Macbeth를 처음 만날 때, 그들은 그가 언젠가는 왕이 될 것이라는 것을 밝혀주지만 그들은 그가 Duncan을 살해하고 그 지위를 획득하게 될 것이라고 자세하게 말하지는 않는다. 전조의 빈번한 사용은 또한 섭리(신의)와 도덕적 책임에 대한 의문을 제기한다; Macbeth는 그의 선택과 행동에 대해서 어느 정도까지 책임이 있으며 그리고 어느 정도까지 그는 단순히 이런 특정 행위를 하도록 운명 지워져 있는가?



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Ⅴ. Foreshadows

The rebellion of the first Thane of Cawdor

The play opens with the Thane of Cawdor, a Scottish nobleman, attempting to raise a rebellion against Duncan and gain the throne for himself. The rebellion is defeated, but these events hint that the political state of the kingdom is unstable and foreshadow Macbeth’s own plot to seize power. The foreshadowing becomes even more explicit when Macbeth is awarded the title of the disgraced nobleman, becoming the Thane of Cawdor himself. The audience suspects that Macbeth is going to follow in the traitorous footsteps of the man who previously held the title.


The witches’ prophecies to Banquo and Macbeth

When they first encounter Banquo and Macbeth, the witches predict that Macbeth will become Thane of Cawdor and eventually King of Scotland, and that Banquo will become the ancestor to a line of kings without actually ruling himself. These prophecies foreshadow events that will happen later in the play, such as the murder of Duncan and the escape of Fleance. Macbeth does not simply wait to see if the predicted events will come to pass, but shapes his actions toward either encouraging them to happen or trying to prevent them (for example, he plans to kill Banquo and Fleance to make sure the prophecy does not come true).


Macbeth hearing a voice cry “Sleep no more!”

When Macbeth tells his wife about his experience murdering Duncan, he says that he thought he heard a voice cry out “Sleep no more!” This statement implies Macbeth will never again be at peace or have a clean conscience, and will never be able to rest easy. The statement foreshadows the guilt and paranoia that will torment both Macbeth and his wife for the rest of the play. It also more literally foreshadows Macbeth’s insomnia and Lady Macbeth’s sleep-walking as symptoms of their guilty consciences.


Ⅴ. 전조

Cawdor 의 첫째 영주의 반란

극은 Scotland귀족인 Cawdor영주가 Duncan에게 反旗(반기)를 들고 스스로 왕좌를 차지하려고 시도하면서 시작된다. 반란은 패배하지만 이 사건은 왕국의 정치상황이 불안정하다는 것과 Macbeth자신의 권력장악 음모를 전조하고 있다는 것을 암시한다. 그 전조는 Macbeth가 그 파면된(disgraced) 귀족(Cawdor영주)의 직위를 물려받고 그 자신이 Cawdor의 영주가 될 때에 더욱더 명백해진다. 관중은 Macbeth가 그 영주의 직위를 가졌던 사람의 반역의 발자국을 따라갈 것이라는 생각을 하게 된다.


Banquo와 Macbeth에 대한 마녀들의 예언

그들이 Banquo와 Macbeth를 처음으로 遭遇(조우)할 때 마녀들은 Macbeth는 먼저 Cawdor의 영주가 되고 그리고는 결국 Scotland의 왕이 될 것이라고 예언하고 또 Banquo는 자신이 실제로 통치하지는 않지만 王家(왕가: a line of kings)의 조상이 될 것이라고 예언한다. 이 예언들은 Duncan의 피살과 Fleance의 도피 같은, 극에서 후에 일어날 사건들을 전조하고 있다. Macbeth는 예언된 일이 일어날지 아닐지를 보기 위해서 단순히 기다리지 않고 그 예언들이 일어나도록 촉진하는 쪽으로, 그것들을 예방하기 우해서 노력하는 쪽으로 행동을 취한다 (예를 들자면, 예언이 실현되지 않도록 하기 위해서 Banquo와 Fleance를 죽일 계획을 세운다.)


한 목소리가 “더 이상 잠자지마!”라고 소리 지르는 것을 듣고 있는 Macbeth

Macbeth가 Duncan을 죽인 경험을 아내에게 말할 때에 그는 한 목소리가 “더 이상 잠자지마!”라고 소리 지르는 것을 들었다고 생각했었다고 말한다. 이 말(statement)은 Macbeth는 결코 마음이 평화롭거나 의식이 맑지 않을 것이며, 그리고 그는 결코 편히 쉬지는 못할 것이라는 것을 암시한다. 그의 말(the statement)은 Macbeth와 그 의 아내를 극의 나머지 부분 동안 고문할 죄와 편집증을 전조하고 있다. 그것은 또한 그들의 죄의식의 증상으로서 Macbeth의 불면증과 Lady Macbeth의 몽유병을 더욱더 노골적으로(literally) 전조하고 있다.

 


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Macbeth’s bloody hands

When Macbeth first meets his wife after murdering Duncan, his hands are covered in blood. This image foreshadows the fact that Macbeth is going to commit more violent acts. It also foreshadows how Lady Macbeth’s guilt will eventually drive her mad. Later in the play, she will hallucinate that she is perpetually washing her hands, unable to clean them, which symbolizes her inability to find peace after her involvement in the murder. When Lady Macbeth states, “What, will these hands ne’er be clean?” (5.1.39), she demonstrates that she is suffering the torment foreshadowed on the night of the murder.


Predictions about threats to Macbeth

In Act 4, Scene 1, the witches make a number of predictions that Macbeth interprets as being in his favor. For example, they predict that no one borne of a woman will harm him. These predictions serve as ironic foreshadowing because they hint at events to come later, including Macbeth’s death at the hands of Macduff, and show how Macbeth misinterprets prophecies based on his own arrogance. Because he wants to believe that he will be able to maintain power, he makes assumptions about what the prophecies are predicting and then uses these assumptions to justify continuing to commit crimes. Foreshadowing does not simply hint at what events will come, but shapes the events of the plot based on how characters respond to what they believe is being predicted.


Macbeth의 피 묻은 손

Macbeth가 Duncan을 죽인 후에 그의 아내를 처음 만날 때, 그의 두 손은 피로 덮여 있다. 이 이미지는 Macbeth가 더 많은 폭력적인 행동을 범할 것이라는 사실을 전조한다. 그 것은 또한 Lady Macbeth의 죄가 결국 어떻게 그녀를 광기로 몰아갈 것이라는 것을 전조한다. 극의 뒤에 가서, 그녀는 손을 깨끗이 할 수 없이, 손을 영원히 씻고 있다는 착각을 할 것이며, 이것은 그녀가 살인에 가담한 후에 평화를 찾을 수 있는 능력이 없음을 상징한다. Lady Macbeth가, “무엇? 이제는 이 손들이 결코 깨끗해지지 않을 것이라는 말인가?”라고 말할 때 그녀는 살인의 밤에 전조되었던 고문으로부터 고통을 당하고 있다는 것을 나타내고 있다.


Macbeth의 위험에 대한 예언

4막1장에서 마녀들은 Macbeth가 자신에게 유리하다고 생각하는 많은 예언들을 한다. 예를 들어, 그들은 여자에게서 태어난 자는 누구도 그를 해칠 수 없을 것이라고 예언한다. 이들 예언들은 Macbeth가 Macduff의 손에 죽는 것을 포함해서 그 뒤에 오는 사건들을 암시하기 때문에, 그리고 Macbeth가 그 자신의 오만을 바탕으로 예언을 어떻게 誤譯(오역)하고 있는가를 보여주기 때문에 反語的(반어적: ironic) 전조로서 역할을 한다. 그가 권력을 유지할 수 있을 것이라고 믿기를 원하기 때문에 그는 예언이 예상하고 있는 것에 대해서 사실이라고 가정하고(makes assumptions) 그러고 나서는 이 가정을 범죄를 계속하는 것을 정당화하기 위해서 이용한다. 전조는 단순하게 무슨 일이 일어날 것인가에 대해서 암시만 하는 것이 아니고 인물들이 예언되고 있는 것에 반응하는 방법에 바탕을 둔 줄거리의 사건들을 형성한다.



29-17-240

Ⅴ. Tone

The tone of the play is fatalistic, creating the sense that the natural world has been thrown out of order by Macbeth’s unnatural ascension to the throne. Violence or the possibility of violence exists throughout, and there are very few light or playful moments. The play opens in the aftermath of a bloody battle, and even though the rebels have been defeated, this opening creates an unstable and threatening atmosphere and a tone of justified fear. The appearance of the witches suggests that the world of the play is one where supernatural elements can torment humans and unleash dark forces against them. The first time the witches appear, their references to “fair is foul and foul is fair,” and “fog and filthy air” convey the sense of an impending storm, and the elements in conflict with each other. The setting, the references to battle, and the natural phenomena all serve to quickly create a tone suggesting that the world is a hostile place.


After Macbeth murders Duncan, the tone becomes even more foreboding, as Macbeth’s guilt causes him to become paranoid. Rather than appearing triumphant when he returns to his wife in Act 2, Scene 2, Macbeth is horrified. He worries that he was unable to say the word “Amen”, indicating that he has possibly damned his soul, and he also reveals that “methought I heard a voice cry, “Sleep no more!” (2.2.38). This moment could have been triumphant for Macbeth and his wife, but instead is the turning point after which neither of them will ever be able to feel a sense of peace again. Adding to Macbeth’s own paranoia and guilt, the world itself seems to have come unhinged from reality. Immediately after Duncan’s death, an Old Man reports that a falcon was killed by an owl, and Duncan’s horses ate each other.


Ⅴ. 音調

극의 음조는 Macbeth의 부자연한 왕좌 등극에 의해서 자연계가 무질서하게 되었다는 느낌을 만들어내면서 숙명적이 된다. 폭력이나 폭력의 가능성이 극 전체에 존재하고 밝거나 명랑한 순간은 거의 없다. 극은 피 비린내 나는 전투 직후에 열리고 비록 반란군은 패배하였지만 이 개막장면(opening)은 불안하고 위협적인 분위기와 충분한 근거가 있는(justified) 공포의 음조를 창조해 낸다. 마녀들의 출현은 극의 세계는 초자연적 요인들(elements)이 인간들을 고문하고 인간에 대항해서 어두움의 세력을 풀어 놓을 수 있는 세계라는 것을 암시한다. 마녀들이 처음 나타날 때 “예쁜 것은 추한 것, 추한 것은 예쁜 것. 안개와 더러운 공기.”라는 그들의 언급은 임박한 폭풍의 느낌과 상호 갈등하고 있는 요인들을 전달하고 있다. 배경, 전투에 대한 언급, 그리고 자연현상 모두는 세계는 적대적인 장소라는 것을 암시 하는 음조를 빨리 창조하는 데 기역하고 있다.


Macbeth가 Duncan을 죽인 후에 Macbeth의 죄가 그로 하여금 편집증에 빠지게 하는 원인이 됨에 따라 음조는 더욱더 불길하게 된다. 2막2장에서 그가 아내에게 돌아 올 때 Macbeth는 의기야양하게 보이기보다는 공포에 질려있다. 그는 그가 아마도 영혼을 저주하게 되었다고 지적하면서 “Amen”이라는 단어를 말 할 수 없었다고 걱정하고 또 “이제 부터는 잠을 이루지 못한다! 라는 소리를 들었던 것 같소”라고 밝힌다. Macbeth와 그의 아내에게는 이 순간이 승리감으로 도취될 수 있었을 테지만 대신 이 순간은 이후로는 그들 중의 누구도 다시는 평화를 느낄 수 없게 될 전환점이 된다. Macbeth 자신의 편집증과 죄에 더하여 세상 자체가 實在(실재)로부터 떨어져 나온 것처럼 보인다. Duncan의 사망 후 즉시 매가 올빼미에 의해 살해되고 Duncan의 말들이 서로를 잡아먹었다고 알린다.



29-18-241

At the banquet in Act 3, Scene 4, Macbeth is tormented by visions of Banquo’s ghost, leaving him panicking that “the time has been/That, when the brains were out, the man would die/And there an end. But now they rise again” (3.4.78-80). The rules of nature no longer apply: sleep disappears; the dead re-appear; animals become cannibals.


By the end of the play, the tone has devolved from fearful and foreboding to deeply pessimistic. Both Macbeth and Lady Macbeth disintegrate from the charismatic and keenly intelligent characters we see at the beginning of the play into shadows of their former selves. Lady Macbeth kills herself, tormented by guilt. “What’s done cannot be undone, she says,” (5.1.60-61) reflecting her despair. While Lady Macbeth began the play as a woman who believed she could change the course of her destiny, she ends it without any sense of agency, resigned to the consequences of her tragic mistake. Macbeth persists in his arrogant belief that the witches’ prophecies mean he is indestructible until he is confronted by the actual truth of their words. When a messenger reports that Birnam Wood is in fact approaching Dunsinane, Macbeth realizes all is lost, and resolves to face his death, seeming to even welcome it. “I ‘gin to be aweary of the sun/ And wish th’ estate o’ th’ world were now undone,” he says. By the time he meets Macduff in battle, he seems fatalistically curious about how a man “not of woman born” will kill him, no longer convinced he is actually invulnerable. The final scene has a fatalistic tone as Macbeth finally accepts his mortality and realizes he is not above the laws of nature. 


3막 4장 宴會(연회)에서 Macbeth는 Banquo의 유령의 환상에 의해서 고문당하는 고통을 받고 유령은 그를 “그러나 예전에는/ 골이 터져 나오면 사람은 그만 죽어버리고/ 끝장이 나고 말았는데, 지금은 골통이 스무 군데나 치명상을 받고도 다시 살아 나와서, 사람을 의자에서 밀어내다니, 이것은 그런 살인보다도 더 괴이한 일이로다.” 라며 공황상태에 빠지도록 방치한다. 자연법칙은 더 이상 적용되지 않는다: 잠은 사라진다; 죽은 자가 다시 나타난다; 동물들이 동족을 잡아먹는 동물이 된다.


극의 끝에 가면 음조는 무섭고 불길한 것으로부터 매우 비관적인 것으로 양도된다. Macbeth와 Lady Macbeth 둘 다 극의 초기에 우리 눈에 비치는 權能(권능)이 있고 매우 지적인 인물로부터 그들 以前(이전) 자아의 망령으로 붕괴되어 버린다. Lady Macbeth는 죄로 고문을 받아서 자살한다. 그녀의 절망적인 심정을 반영하면서 그녀는 “한번 일어난 일은 되 돌이킬 수 없습니다,”라고 말한다. Lady Macbeth는 극의 초에는 운명의 진로를 자신이 바꿀 수 있다고 믿는 여인으로서 극을 시작한 반면에 어떤 힘(agency)의 느낌도 없이 그녀가 저지른 비극적 착오의 결과에 체념하면서 극을 끝낸다. Macbeth는 마녀들의 말의 실제적 진실과 마주칠 때 까지 그가 불멸이라는 마녀들의 예언은 진심을 나타내는 것(mean)이라는 오만한 믿음에 끝까지 집착한다. 한 使者(사자)가 Birnam숲이 실제로 Dunsinane으로 접근하고 있다고 보고할 때 Macbeth는 모든 것이 상실되었다는 것을 깨닫고 죽음을 맞이할 결심을 하고 심지어 죽음을 환영하는 것처럼 보인다. 그는 “해를 보는 것도 싫어졌다. 이 우주(th’ estate o’ th’ world: the universe)가 다 부서져 버리면 좋겠다.”라고 말한다. 전투에서 Macduff를 만날 때쯤에는, 그는 그가 실제로 죽지 않을 것(invulnerable)이라고는 더 이상 확신하지 않으면서도, 어떻게 “여자에서 태어나지 않은” 남자가 그를 죽일 수 있는지에 대해서 숙명적으로 호기심을 가진다. 마지막 장면은 Macbeth가 죽음의 운명(mortality)을 받아들이고 그는 자연의 법칙을 초월할 수 없다는 것을 깨달으면서 숙명론적인 음조를 가진다.


[ 2021-01-20, 10:25 ] 트위터트위터   페이스북페이스북   네이버네이버
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